musea

Workshop 'Ontdek je (nieuwe) natuurlijke doelgroepen!'

Tijdens de praktijkdag “Waardeer Limburgs Ergoed!” hebben musea en erfgoedinstellingen gezamenlijk gesproken over het waarderen en anders inzetten van hun collecties. Daarmee kan het museum (en erfgoedinstelling) werken aan haar toekomstbestendigheid. Naast dat gegeven is het natuurlijk ook belangrijk om te kijken naar (voor het museum) nieuwe natuurlijke doelgroepen. In het kader van het doelgroepenbeleid zal Ingrid van der Sterren een workshop verzorgen met als thema “Publiek vergroten door doelgroep denken”.

*Afbeelding: Freepik

Tijdens de workshop komen de volgende onderwerpen aan de orde:
  • Wat zijn doelgroepen en wat is een doelgroepenbeleid?
  • Waarom is het denken in doelgroepen belangrijk voor de toekomst van jouw museum?
  • Hoe kunnen musea denken in doelgroepen en daarmee hun publiek vergroten?
  • Hoe kun je je publiek vergroten door verbindingen te leggen met populaire vrijetijdsbestedingen als wandelen, fietsen en eten & drinken?
  • Hoe kun je een aantrekkelijk aanbod verzorgen voor specifieke recreatiemomenten, zoals familiedagen, scholen, buitenschoolse opvang, vrouwenverenigingen, bedrijfsuitjes etc.?
  • Hoe communiceer je met je doelgroepen en hoe verzorg je promotie op maat richting jouw doelgroepen?
  • Daarnaast wordt een aantal succesvolle praktijkvoorbeelden behandeld waarbij ‘out of the box-denken’ en handelen in doelgroepen centraal stond:
  1. Schoolklassen als vaste klant: Kantklosmachines/technieklessen van Museum de Kantfabriek in Horst;
  2. Lespakket De Slag om Gelre voor 1000 schoolkinderen;
  3. Fanfaremuziek voor een breed publiek;
  4. Stadswandelen in de voetsporen van Cuypers
  5. Storytelling over opgravingen bij het Kasteel van Wittenhorst / Eten en drinken
In het hands-on gedeelte van de workshopmiddag gaan de deelnemers zelf in kleine groepjes aan de slag om nieuwe ideeën te bedenken voor hun eigen museum (of erfgoedinstelling).

Spreker Ingrid van der Sterren

Ingrid van der Sterren studeerde af aan Hogeschool Diedenoort in Wageningen en de Vrije Universiteit in Amsterdam. Sinds haar afstuderen in 1994 werkt ze als marketing- en communicatiespecialist. Sinds 2003 is ze actief als zelfstandig adviseur voor bedrijven in de techniek, machinebouw, logistiek en voor toeleveranciers in de intensieve veehouderij. Ook is ze bedrijven en stichtingen van dienst in de consumentenmarkt, met als specialisatie citymarketing, toerisme, evenementen en grootschalige detailhandel. Als marketing- en communicatiespecialist wordt ze regelmatig gevraagd om cursussen en workshops te geven over onderwerpen op haar vakgebied.

Bezoek de website van Ingrid voor meer informatie!
 

Tips!

Het Landelijk Contact van Museumconsulenten (LCM) werkte de afgelopen jaren samen met een aantal partijen aan het Special Guests programma van het Van Abbemuseum in Eindhoven. Op basis van hun ervaringen is nu een boek verschenen over het toegankelijk maken van je museum voor mensen met een beperking. Het boek is hier te bestellen en kost €15,-.

De Provincie Limburg heeft de stimuleringssubsidie ‘Stimuleren investeren in de toekomst door toeristische ondernemers’ ingesteld waarvan ook musea gebruik kunnen maken. Deze subsidie is bedoeld om inzicht te krijgen in de vraag: ‘Hoe kunt u beter bewuste en strategische keuzes maken voor de toekomst van uw bedrijf?’ Mogelijkheden zijn: een coachingstraject, professionele hulp bij het opstellen van ondernemings-, investerings- of marketingplan of het volgen van een training of cursus.  
Sandra Welters - consulent Musea
COOKIES
Deze website maakt gebruik van cookies, in verband met de werking van social media en Google Analytics.
Zo kunnen wij de site steeds verder verbeteren. Er worden geen persoonlijke gegevens opgeslagen.

Wilt u cookies toestaan?