musea

*Afbeelding: Freepik

Workshop Build your crowd!

Ieder museum heeft een bepaalde doelgroep die het graag zou willen bereiken, maar niet of nauwelijks bereikt. In deze workshop gaan we aan de slag met de vraag ‘waarom wil je deze groep bereiken en hoe doe je dat?’. We gaan je plannen voor tentoonstellingen, lezingen en andere (educatieve) projecten eens door een andere bril bekijken! Hoe kun je bijvoorbeeld jongeren die niets met musea hebben, toch vanuit hun eigen interesses naar jouw museum trekken? Daar is de methode ‘Build your crowd’ voor! Je zult zien dat bij alle onderwerpen, thema’s en activiteiten verborgen invalshoeken zijn. 


Ambassadeurs, herhaalbezoeken en nieuwe doelgroepen!

De ‘Build your crowd’-methode is gebaseerd op crowdfunding. Het gaat alleen niet om het behalen van een doelbedrag, maar ook om het creëren van ‘betrokkenheid’. Op die manier kan een museum of erfgoedinstelling zich richten op het vergroten van de stroom aan vaste bezoekers of juist op het creëren van meer herhaalbezoeken. Wat kun je doen? Neem jouw publiek bijvoorbeeld mee in het proces van het maken van een tentoonstelling of laat ze grasduinen in jouw (depot)collectie. Vraag hen actief mee te doen, door bijvoorbeeld het schrijven van beschrijvingen bij foto’s en objecten vanuit hun eigen herinnering, emotie of beleving en presenteer deze in het museum of via een website of app.

De kans is groot dat al die deelnemende mensen komen kijken en hun familie en vrienden meenemen! Juist deze groep mensen zijn dé ambassadeurs voor jouw organisatie. Je laat daarmee als organisatie zien dat de mening van jouw ‘crowd’ van groot belang is! De methode kan eveneens worden ingezet om ’Vrienden’ aan te trekken en vrijwilligers te werven. Door het gesprek met hen aan te gaan, je te verplaatsen in wat zij willen en te bepalen wat jij hen kan bieden, zet je al een heleboel stappen in de goede richting. Hoe je die dialoog kan opstarten leer je in deze workshop!

Tijdens de workshop komen een aantal succesvolle voorbeelden uit de praktijk aan bod. Je wordt meegenomen achter de schermen bij het opzetten van crowdfundingcampagnes, publiekscampagnes en -projecten.  

Expertise

De workshop wordt gegeven door Sandra Welters, consulent Musea bij het Huis voor de Kunsten Limburg. Zij ondersteunt het culturele veld in Limburg onder andere door kennis over crowdfunding te delen en crowdfunding-campagnes te stimuleren en begeleiden. Hierbij wordt ook aangesloten bij het beleid van de Provincie Limburg, waarin een grote rol is weggelegd voor samenwerking, het vergroten van publieksbereik en het stimuleren van cultureel ondernemerschap. Crowdfunding is een nieuwe manier om een organisatie en haar (potentiële) publiek dichter tot elkaar te brengen.

Programma

09.00 uur – 12.30 uur interactieve introductie methode, voorbeelden uit de praktijk & werksessie

12.30 uur - 13.25 uur lunch

13.30 uur – 14.00 uur Bezoeken ‘live’ restauratie ‘Capelle Greca’ in het nabijgelegen Museum Romeinse Katakomben en mogelijkheid gesprek met Maureen Bachaus, projectleider crowdfundingcampagne ‘Capella Greca’.

Praktische informatie

Datum: vrijdag 21 september 2018 van 09.00 tot 14.00 uur
Locatie: De Polfermolen, Plenkertstraat 50, 6301 GM Valkenburg aan de Geul. (Parkeergelegenheid aanwezig. Op loopafstand van treinstation Valkenburg).

Aanmeldformulier:

Deelnemen

  • De kosten van deze activiteit bedragen €35,- per persoon.
  • De gegevens voor het overmaken ontvangt u in de bevestigingsmail.
  • Bij minder dan 8 deelnemers gaat de workshop niet door.
  • Aanmelden alleen mogelijk middels het online aanmeldformulier.
  • Aanmelden kan tot dinsdag 14 september 2018.
  • Geen teruggave bij afmelding/ niet bijwonen van de workshop.
  • Zodra u zich heeft aangemeld ontvangt u een mail waarin u wordt gevraagd om de aanmelding definitief te maken. Mogelijk komt deze mail in uw spambox terecht; controleer deze. Pas na deze bevestiging is uw aanmelding definitief.
Sandra Welters - consulent Musea

Vragen?

Over de workshop 'Storytelling 2.0'? Neem dan contact op met Sandra Welters, consulent Musea via:
T: 0475 399 274
E: swelters@hklimburg.nl 

Over aanmelden? Neem dan contact op met Julie Janssen, PR & Communicatie via:
T: 0475 399 270
E: jjanssen@hklimburg.nl
Julie Janssen - PR & Communicatie
COOKIES
Deze website maakt gebruik van cookies, in verband met de werking van social media en Google Analytics.
Zo kunnen wij de site steeds verder verbeteren. Er worden geen persoonlijke gegevens opgeslagen.

Wilt u cookies toestaan?