musea

Limburg kent tal van musea, variërend van vrijwilligersmusea met streek- en natuurhistorisch erfgoed tot provinciale (kunst)musea. Het Huis voor de Kunsten Limburg adviseert op het gebied van museaal bedrijf, publiek en educatie, collecties en toekomstbestendigheid.

Via de website biedt het Huis voor de Kunsten Limburg kennis en trainingen aan die aansluiten op deze thema’s. Het Huis brengt musea met elkaar en potentiële partners in contact.

Op het gebied van collectiebeheer en veiligheid werkt het Huis voor de Kunsten Limburg onder anderen samen met Stichting Restauratie Atelier Limburg (SRAL). Aandacht voor toekomstbestendigheid is er o.a. middels crowdfunding. Daarin heeft het Huis een samenwerking met Douw&Koren Amsterdam en het platform voordekunst.nl. Daarnaast is de belangenbehartiger van Limburgse musea, de Federatie voor Musea in Limburg (FML), regelmatig in gesprek met de museum consulent van het Huis.

Naast haar adviserende en verbindende rol, participeert het Huis ook in verschillende (landelijke) museale projecten en overlegorganen.
 
agenda
  • 28 januari 2018 - 02 september 2018 Expositie Heaven or Hell – Extraordinary Shoe Design
    Denken we met zijn allen dat we schoenen enkel dragen omdat ze zo lekker zitten? Dan hebben we het wellicht het…
    Denken we met zijn allen dat we schoenen enkel dragen omdat ze zo lekker zitten? Dan hebben we het wellicht het mis, want wat we aan onze voeten hebben, zegt veel meer. De hoogste tijd om de impact van shoe design eens onder de loep te nemen.

    Schoenen bepalen voor een groot deel ons imago. We kunnen er een statement mee maken, mee opvallen of mee binnen een subcultuur passen. Soms zorgen onze schoenen voor zelfvertrouwen en empowerment. Dat dit soms ten koste gaat van het comfort, nemen we dan vaak voor lief.

    Schoenen maken immers je outfit af. Breng jezelf naar ongekende hoogte met schoenen die je benen optisch verlengen en dwing succes af. Creativiteit en architectonische vormen worden door designers niet geschuwd om de vrouw letterlijk op een voetstuk te plaatsen. Is pijn lijden op hoge hakken of in (te) smalle ontwerpen vandaag de dag ‘part of the deal’?

    De tentoonstelling Heaven or Hell? belicht aan de hand van meer dan 100 extraordinary shoe designs de impact van deze ontwerpen. Door ontwerpers, kunstenaars en vernieuwende merken samen te brengen op deze expositie, ontstaat een breed overzicht van de ontwikkelingen op schoengebied.

    De vraag die centraal staat bij iedere schoen: Heaven or Hell?

    Datum: 28 januari t/m 2 september 2018
    Locatie: Cube Design Museum, Museumplein 2, Kerkrade
    Tickets: via website



    Lees meer
  • 25 maart 2018 - 28 oktober 2018 Expositie FORM in het Cuypershuis, 25 jaar Belgisch Limburgs design
    Alom bekend is de impact van modeontwerper Raf Simons op de internationale modewereld, maar wist u dat hij als…
    Alom bekend is de impact van modeontwerper Raf Simons op de internationale modewereld, maar wist u dat hij als productdesigner afstudeerde in Genk? Of dat mijningenieur Hugo Bollen het ingenieuze fietsroutenetwerk heeft ontworpen? De link tussen deze Belgisch Limburgse ontwerpers en hun (inter)nationale invloed wordt fascinerend als het is samengevat in een expositie.

    Tussen 25 maart en 28 oktober 2018 zijn er in het Cuypershuis in Roermond ontwerpers uit de Belgische regio van wereldfaam te ontdekken. Het museum presenteert namelijk met de expositie FORM een bijzondere staalkaart van Belgisch Limburgs design van de afgelopen 25 jaar. De rode draad van de expositie vormt het boek 'We are wanderful'.

    Tien ontwerpers samengevat in beeld en verhaal
    De expositie laat bezoekers op een laagdrempelige manier in aanraking komen met lokaal en internationaal design. Er zijn verhalen te vinden bij bijvoorbeeld porselein van Pieter Stockmans of een stoel uit de Gypsy Things-collectie van Bram Boo, maar ook bij voorwerpen waar men niet direct aan denkt bij design. Zoals het fietsroutenetwerk, het ingenieuze product van Hugo Bollen. Hij kreeg hiervoor in 2013 een Nederlandse onderscheiding voor functioneel design.

    De objecten in de expositie zijn afkomstig van Ivo Nysten, Hugo Bollen, Raf Simons, Bram Boo en Wim Segers, Ick Reuvis, Casimir, Peter Donders, Michaël Verheyden, Arnoud Raskin en Pieter Stockmans. Bij de selectie van de designobjecten werden de tien principes van ‘goed design’ van de Duitse industriële ontwerper Dieter Ram als leidraad gebruikt. In het Cuypershuis wordt uitleg gegeven over de ontwerpprocessen en foto’s getoond van de geboortelocaties van de exposerende ontwerpers. Tevens ligt het boek “We are wanderful” open op het juiste hoofdstuk, zodat iedereen die wil zich kan verdiepen in de interviews en portretten.

    Boek 'We are wanderful'
    In de museumwinkel is het boek ‘We are wanderful’ te koop (€ 49,99) uitgebracht door uitgeverij Lannoo. De merendeel Engelstalige publicatie telt 400 pagina’s en is een uniek naslagwerk over (inter)nationaal design, met natuurlijk Belgisch Limburgs design in het bijzonder.

    De tentoonstelling FORM en de publicatie ‘We are wanderful’ kwamen tot stand door een samenwerking tussen C-mine designcentrum (Stad Genk) en Cultuurplatform Design (Provincie Limburg).

    Datum: van 25 maart t/m 28 oktober 2018, openingstijden: dinsdag t/m vrijdag, van 11.00 tot 16.30 uur
    Locatie: Pierre Cuypersstraat 1, Roermond


     
    Lees meer
  • 09 september 2018 12:00 - 19:00 Het Parcours 2018: cultuur, smaakt naar meer
    De drieëntwintigste editie van Het Parcours vindt dit jaar plaats op zondag 9 september van 12.00 – 19.00 uur.…

    De drieëntwintigste editie van Het Parcours vindt dit jaar plaats op zondag 9 september van 12.00 – 19.00 uur. Tijdens Het Parcours geven de instellingen en organisaties van het Kultureel Overleg Maastricht (KOM) een voorproefje van hun programma voor het komende seizoen. Op diverse podia en mooie plekjes in Maastricht zullen de optredens van deze theaters, toneelgezelschappen, musea en andere culturele instellingen die Maastricht rijk is, te bewonderen zijn. Naast de professionals zullen ook verschillende amateurs uit de omgeving voor een variëteit aan cultuur zorgen. De toegang voor Het Parcours is gratis.

    Editie 2018
    Dit jaar staat Het Parcours in het teken van ‘Cultuur, Smaakt naar Meer’. Het Parcours wordt als een traktatie van vele culturele amuses gezien. Het uitgebreide, gevarieerde en hoogstaande culturele aanbod van de komende editie zorgt ervoor dat de bezoeker geïnspireerd raakt en zich meer verbonden gaat voelen met het kunst- en cultuuraanbod dat de stad Maastricht te bieden heeft. De performances gaan voor het publiek als het ware naar meer smaken. Daarnaast zijn eet- en drinkgewoonten ook onlosmakelijk verbonden met cultuur. Wij nodigen jullie dan ook van harte uit om te komen proeven van deze editie van Het Parcours!

    Aanmelden
    Gezelschappen kunnen zich tot uiterlijk 1 juni aanmelden voor Het Parcours. Het Parcours wil dit jaar volop gaan inzetten op kwaliteit en diversiteit. Mede door het geringere aantal speelplekken zal er dit jaar een strengere selectie plaatsvinden. Het Parcours zal uiterlijk 15 juni alle aanmelders op de hoogte brengen over onze keuze.
    Aanmelden voor Het Parcours kan hier.

    Enthousiaste crew leden gezocht!
    Om de drieëntwintigste editie van het Het Parcours weer tot een succes te maken, is het Parcours op zoek naar enthousiaste crew leden die ons team kunnen versterken. Verschillende teams zullen verantwoordelijk zijn voor logistiek/techniek, locaties, PR & Communicatie en als hospitality guides. Lijkt het je leuk om als crew lid er mede voor te zorgen dat Het Parcours 2018 een onvergetelijke editie wordt? Meld je dan hier snel aan.
     


    Lees meer
  • 18 september 2018 13:00 - 17:00eigen activiteit Workshop Storytelling 2.0
    Storytelling is terug! Na twee succesvolle pilot-workshops is deze workshop nog meer toegespitst op de praktijk…
    Storytelling is terug! Na twee succesvolle pilot-workshops is deze workshop nog meer toegespitst op de praktijk van musea en erfgoedinstellingen. Deelnemers gaan niet alleen zelf aan de slag, maar krijgen ook praktische voorbeelden en opdrachten! Deze nieuwe aanpak zal inspireren om aan het einde van de sessie tot een authentiek en geheel eigen publieksaanbod te komen. De workshop wordt gegeven door Tom Janssen (The Media Department) en kunstenaar Lars Ickenroth (LAICK).

    In de workshop staat de methode ‘Story DNA’ centraal. Deze bestaat uit zes essentiële bouwstenen die samen het DNA van het verhaal van de erfgoedinstelling of museum vormen. Daarmee ligt er ook meteen een leidraad voor de communicatie, marketing en branding van de organisatie. Het gebruikte model is gebaseerd op de theorie van The Purpose Economy (Aaron Hurst, 2014), die nader uiteen wordt gezet in de inleiding van de workshop.

    Programma
    13.00 – 13.45 uur inleiding en introductie werkvorm workshop
    13.45 – 14.00 uur korte pauze
    14.00 – 15.15 uur deelnemers gaan aan de slag met diverse opdrachten en experimenten:
    • De verhalenmachine
    • De peutermethode
    • De ideale bezoeker
    • Jouw ‘aanbod’ richting het publiek
    15.15 – 15.30 uur korte pauze
    15.30 – 16.00 uur plenaire terugkoppeling en afsluiting

    Datum: dinsdag 18 september 2018, van 13.00 uur - 16.00 uur.
    Locatie: Huis voor de Kunsten Limburg, Steegstraat 5, 6041 EA Roermond.

    *Afbeelding: Freepik


    Lees meer
  • 18 september 2018 19:15 - 21:15eigen activiteit Lezing Auteursrecht in de cultuursector
    Over toestemming, (her)gebruik en meer dat je moet weten over intellectueel eigendom

    Auteursrecht, portretrecht…
    Over toestemming, (her)gebruik en meer dat je moet weten over intellectueel eigendom

    Auteursrecht, portretrecht en mediarecht: vroeg of laat kom je hier als vrijwilliger of medewerker in de cultuursector mee in aanraking. Maar hoe zit het nu precies met de bescherming van het werk van bijvoorbeeld muzikanten, componisten, fotografen, schrijvers en filmmakers? Wanneer moet je toestemming vragen voor het gebruik van muziek, foto’s en video’s? Mag je zomaar citaten gebruiken? Hoe zit het met het (her)gebruiken van beeldmateriaal, bronvermelding etc.? En wanneer heb je toestemming nodig van mensen die staan afgebeeld op foto’s en in filmpjes?

    In deze lezing worden in vogelvlucht de belangrijkste zaken rondom intellectueel eigendom in de cultuursector uit de doeken gedaan. Met voorbeelden uit de praktijk en handige tips. Na het volgen van deze lezing weet je waar je juridisch gezien staat en wat je vooral wel en niet moet doen om plagiaat en claims te voorkomen.

    Aanmelden
    Deelname aan deze lezing is gratis. Er is plek voor max. 50 deelnemers. Aanmelden kan via deze pagina.
     
    Datum: dinsdag 18 september 2018, 19.15-21.15 uur
    Locatie: Huis voor de Kunsten Limburg, Steegstraat 5, Roermond

    *Afbeedling: Freepik



    Lees meer
  • 21 september 2018 09:00 - 14:00eigen activiteit Workshop Build your crowd!
    Ieder museum heeft een bepaalde doelgroep die het graag zou willen bereiken, maar niet of nauwelijks bereikt. In…
    Ieder museum heeft een bepaalde doelgroep die het graag zou willen bereiken, maar niet of nauwelijks bereikt. In deze workshop gaan we aan de slag met de vraag ‘waarom wil je deze groep bereiken en hoe doe je dat?’. We gaan je plannen voor tentoonstellingen, lezingen en andere (educatieve) projecten eens door een andere bril bekijken! Hoe kun je bijvoorbeeld jongeren die niets met musea hebben, toch vanuit hun eigen interesses naar jouw museum trekken? Daar is de methode ‘Build your crowd’ voor! Je zult zien dat bij alle onderwerpen, thema’s en activiteiten verborgen invalshoeken zijn.

    Ambassadeurs, herhaalbezoeken en nieuwe doelgroepen!
    De ‘Build your crowd’-methode is gebaseerd op crowdfunding. Het gaat alleen niet om het behalen van een doelbedrag, maar ook om het creëren van ‘betrokkenheid’. Op die manier kan een museum of erfgoedinstelling zich richten op het vergroten van de stroom aan vaste bezoekers of juist op het creëren van meer herhaalbezoeken. Wat kun je doen? Neem jouw publiek bijvoorbeeld mee in het proces van het maken van een tentoonstelling of laat ze grasduinen in jouw (depot)collectie. Vraag hen actief mee te doen, door bijvoorbeeld het schrijven van beschrijvingen bij foto’s en objecten vanuit hun eigen herinnering, emotie of beleving en presenteer deze in het museum of via een website of app.

    De kans is groot dat al die deelnemende mensen komen kijken en hun familie en vrienden meenemen! Juist deze groep mensen zijn dé ambassadeurs voor jouw organisatie. Je laat daarmee als organisatie zien dat de mening van jouw ‘crowd’ van groot belang is! De methode kan eveneens worden ingezet om ’Vrienden’ aan te trekken en vrijwilligers te werven. Door het gesprek met hen aan te gaan, je te verplaatsen in wat zij willen en te bepalen wat jij hen kan bieden, zet je al een heleboel stappen in de goede richting. Hoe je die dialoog kan opstarten leer je in deze workshop!

    Tijdens de workshop komen een aantal succesvolle voorbeelden uit de praktijk aan bod. Je wordt meegenomen achter de schermen bij het opzetten van crowdfundingcampagnes, publiekscampagnes en -projecten. 

    Expertise
    De workshop wordt gegeven door Sandra Welters, consulent Musea bij het Huis voor de Kunsten Limburg. Zij ondersteunt het culturele veld in Limburg onder andere door kennis over crowdfunding te delen en crowdfunding-campagnes te stimuleren en begeleiden. Hierbij wordt ook aangesloten bij het beleid van de Provincie Limburg, waarin een grote rol is weggelegd voor samenwerking, het vergroten van publieksbereik en het stimuleren van cultureel ondernemerschap. Crowdfunding is een nieuwe manier om een organisatie en haar (potentiële) publiek dichter tot elkaar te brengen. 

    Programma
    09.00 uur – 12.30 uur interactieve introductie methode, voorbeelden uit de praktijk & werksessie
    12.30 uur - 13.25 uur lunch
    13.30 uur – 14.00 uur Bezoeken ‘live’ restauratie ‘Capelle Greca’ in het nabijgelegen Museum Romeinse Katakomben en mogelijkheid gesprek met Maureen Bachaus, projectleider crowdfundingcampagne ‘Capella Greca’.

    Datum: vrijdag 21 september 2018 van 09.00 tot 14.00 uur
    Locatie: De Polfermolen, Plenkertstraat 50, 6301 GM Valkenburg aan de Geul. (Parkeergelegenheid aanwezig. Op loopafstand van treinstation Valkenburg). 

    *Afbeelding: Freepik


    Lees meer
nieuwsbrief
Wilt u op de hoogte blijven van nieuws en activiteiten binnen de discipline Musea? Meld u dan op deze pagina aan voor de digitale nieuwsbrief.
museumgids limburg
Download hier de digitale versie van de Museumgids Limburg.
COOKIES
Deze website maakt gebruik van cookies, in verband met de werking van social media en Google Analytics.
Zo kunnen wij de site steeds verder verbeteren. Er worden geen persoonlijke gegevens opgeslagen.

Wilt u cookies toestaan?