fashionclash

Stichting FASHIONCLASH ontwikkelt projecten om een platform te creëren voor jonge en talentvolle ontwerpers/kunstenaars. Het hoofddoel van FASHIONCLASH is, zoals al de naam het zelf zegt, het creëren van een 'clash' met mode als uitgangspunt. 'Clash' staat voor een creatieve en culturele ontmoeting van verschillende ontwerpers en disciplines rondom het gegeven 'mode'.

Via verschillende uitingen laat FASHIONCLASH Festival zien dat mode meer is dan alleen kleding. Het is ook een kunstvorm en ervaring. Het volledige spectrum komt voorbij: van haute couture tot straatmode en van museale mode tot experimentele kleding. Maar ook andere disciplines en werken die een link hebben met mode worden getoond. FASHIONCLASH initieert ook zelf een aantal samenwerkingsprojecten om een clash met mode te weeg te brengen. Zo nodigen zij ontwerpers, culturele instellingen, kunstenaars, modestudenten, winkels en bezoekers uit om zich aan te sluiten en bij te dragen aan de fashion clash.

FASHIONCLASH Festival wordt mede mogelijk gemaakt door het Huis voor de Kunsten Limburg.

Ga direct naar website FASHIONCLASH.
fashionclash festival 2014

6de editie van het internationale en interdisciplinaire mode festival 12 t/m 15 juni in Maastricht


FASHIONCLASH Festival is een spraakmakend internationaal en interdisciplinair mode festival. Het programma met modeshows, tentoonstellingen, Clash project, film, theater, dans, pop-up stores, lezingen en speciale projecten, geeft een nieuwe generatie ontwerpers en kunstenaars de mogelijkheid hun werk te tonen aan een divers (inter) nationaal publiek. FASHIONCLASH Festival is, zoals de naam al zegt, een ‘clash’ met mode als uitgangspunt. ‘Clash’ staat voor een ontmoeting van talent, culturen, disciplines en publiek rondom het gegeven ‘mode’. Met zijn modeshows, exposities, performances en interdisciplinaire samenwerkingen tussen modeontwerpers en theatermakers, choreografen en andere kunstenaars neemt FASHIONCLASH een unieke positie in het internationale mode discour. FASHIONCLASH Festival biedt podium aan meer dan 100 veelbelovende talenten uit binnen- en buitenland en is een unieke gelegenheid om talent te ontdekken en om geïnspireerd te raken door de kunst van mode. Het festival is laagdrempelig voor zowel de deelnemende kunstenaars als voor het publiek. Behalve het modeshow programma is het festival grotendeels gratis toegankelijk.

Modeshows
Het modeshow programma was een podium waar 40 aanstormende mode talenten hun collecties toonden maar waar je ook bijzondere dans en theater performances kon zien. Je kon genieten van de collecties van Tom Van der Borgt, KRJST, STEINROHNER, Joelle Boers en Bregje Cox, Yojiro Kake, EUGENIALEJOS, Ima Mad en Uta Bekaia. Op de catwalk kon je ook collecties zien van mode studenten van MAFAD (Academie Beeldende Kunsten Maastricht).

Expositie
Thema voor de 6de editie was 'Leeftijd' en de kunst van het ouder worden in de breedste zin van het woord. De expositie was samengesteld met werk van ontwerpers waar het thema een rol speelt zoals in het werk van Yoni Lefevre, Daniel Ramos Obregon en Stefanie Barz. Projecten (OLD)Fashion(ed) en VERWEVEN waren een intergraal onderdeel van de Expositie. In VERWEVEN, een project van theater performer Nina Willems, vertelden we de verhalen van gewone mensen achter de kleren die ze dragen. Portretten van vijf vrouwen van verschillende leeftijden dienden als inspiratie voor 5 mode ontwerpers. Iedere ontwerper ontwierp naar aanleiding van een toegewezen portret een outfit voor de vrouw in kwestie; hij/zij verweefde het verhaal achter de vrouw in een nieuwe outfit.

FASHIONCLASH Market
Tijdens de designer market in de SAMdecorfabriek kregen nieuwe mode labels en ontwerpers de mogelijkheid om werk te presenteren en te verkopen. In de market vond je kraampjes van o.a MLY, Stieglitz, Lore van Keer, Klekko, Amal Kiran Jana, Marina Stanimirovic, HEIMWEH, Plùs Que Ma Viè by Andrea Lazzari en veel meer.

FASHIONCLASH Side Program 12 t/m 15 juni, diverse locaties in Maastricht
FASHIONCLASH Side Program was een flankerend programma verspreid over diverse locaties in Maastricht met pop-up stores, exposities, lezingen, Fashion Film Night Out en events in geselecteerde boetieks, horeca en bij culturele instellingen in Maastricht. FASHIONCLASH Side Program was een samengestelde selectie van wat Mode Maastricht te bieden heeft. FASHIONCLASH Side Program werd geopend met aantal modeshows bij De Bijenkorf. Aansluitend kon je bij de Fashion Film Night Out at Lumière Cinema genieten van mode films. Verder waren er niet te missen pop-up stores van Fashion Freax online platform, Trickle Down Fabrics en Off Strand collectief Londen.

Mode en dans gaan hand in hand tijdens FASHIONCLASH Festival en Nederlandse Dansdagen
Mode en dans gaan hand in hand. FASHIONCLASH en de Nederlandse Dansdagen bieden dit jaar jonge modeontwerpers en choreografen een uniek platform om de schoonheid die zij creëren te tonen. Met een tweetal bijzondere projecten, Distuingished Dreams en (OLD)Fashion(ed), worden dans en mode op een nieuwe wijze gepresenteerd aan het publiek. In het project (OLD)Fashion(ed) ontwierpen een vijftal duo’s van ambachtslieden en jonge modeontwerpers een collectie kleding en bijbehorende accessoires. De collectie die voortkwam uit deze samenwerking wordt getoond tijdens Festival FASHIONCLASH (juni 2014) en Festival de Nederlandse Dansdagen (oktober 2014), gedragen door modellen van 65 jaar en ouder, in dansante shows gemaakt door gerenommeerde choreografen, zoals Andrea Leine, Dario Tortorelli en Ronald Wintjens. Het project sluit af met een bijzondere expositie in Museum aan het Vrijthof in Maastricht, waarin naast de kostuums en films van de shows, de verhalen van de ambachtslieden een prominente plek krijgen. Doel van de samenwerking tussen de deelnemers - de oudere (gepensioneerde) ambachtslieden en de jonge ontwerpers die samen de collecties maakten, de (amateur)modellen van 65 jaar en ouder en de choreografen - is een uitwisseling en verrijking van hun kennis en kunde, en het honoreren van de behoefte van de ouderen om betrokkenheid en zichtbaar te zijn in het dagelijkse, actieve leven. Met de modeshows door oudere modellen wordt het beeld van ouderdom en het oudere lichaam in een nieuw daglicht gezet. Voor Distingiushed Dreams maakten 10 succesvolle jonge choreografen en modeontwerpers in duo's samen een werk met studenten van de vooropleidingen dans Maastricht en Venlo. De gecreëerde werken wijken qua lengte en vorm af van het traditionele format waarin de choreografen en mode ontwerpers normaal gewend zijn hun werk te presenteren. De koppels die samen een nieuw werk creëerden zijn choreograaf Jasper van Luijk en mode ontwerper Jivika Biervliet, choreograaf Cecilia Moisio en mode ontwerper Sara Vrugt, choreograaf Loïc Perela en het modelabel the fORS, choreograaf Melissa Ellberger en mode ontwerper Mieke Kockelkorn en choreograaf Katja Heitmann en mode ontwerper Annemarije van Harten. De werken beleefden hun première op vrijdag 16 mei in de ECI Cultuurfabriek in Roermond voor een select publiek en zijn voor een breed publiek te zien tijdens FASHIONCLASH Festival (12 t/m 15 juni) en tijdens de 17e editie van Festival de Nederlandse Dansdagen op 3, 4 en 5 oktober.
agenda
Er zijn geen agenda-items.
nieuws
  • 04 december 2014 Open Call jong talent FASHIONCLASH Festival 2015 + lancering FASHIONCLASH Festival Award
    FASHIONCLASH platform is op zoek naar nieuwe generatie ontwerpers en kunstenaars voor FASHIONCLASH Festival. Naast…
    FASHIONCLASH platform is op zoek naar nieuwe generatie ontwerpers en kunstenaars voor FASHIONCLASH Festival. Naast het spraakmakende programma introduceert het festival de 'FASHIONCLASH Festival Award!
    Ontwerpers, kunstenaars, fotografen, performers enz. kunnen zich opgeven voor verschillende programma onderdelenzoals het modeshow programma, expositie, designer Market en de FASHIONCLASH Side Program. Deelnemers van het festival maken tevens kans op verschillende awards waaronder de 'FASHIONCLASH Festival Award ter waarde van € 5.000,- en diverse andere awards. Wil je kans maken op een van deze awards en een podium om je werk te presenteren voor een internationaal publiek, meld je aan! Deadline voor aanmelden is 1 maart 2015. Meer informatie en het aanmeldingsformulier vind je hier
     
    FASHIONCLASH Festival 2015, de 7e editie van het jaarlijkse internationale en interdisciplinaire mode festival vindt plaats van 11 t/m 14 juni 2015 in Maastricht. FASHIONCLASH Festival bestaat uit diverse programma onderdelen waar ontwerpers en kunstenaars zich voor kunnen inschrijven. Op basis van de binnengekomen aanmeldingen wordt er een selectie gemaakt en het programma samengesteld.
     
    FASHIONCLASH Festival is een spraakmakend internationaal en interdisciplinair mode festival. Het 4 daagse geeft jong en veelbelovend talent de mogelijkheid hun werk te tonen aan een divers (inter) nationaal publiek.
    7de editie staat in het teken van het thema 'GENDER'. Ontwerpers en podium kunstenaars worden uitgedaagd om na te denken over het thema en uitgedaagd om hun visie te vertalen naar mode. Binnen het verdiepingsprogramma worden er aantal speciale samenwerkingsprojecten ontwikkeld rondom dit thema. Verder wordt de expositie op de hoofdlocatie samengesteld met gender gerelateerd werk.
     
    FASHIONCLASH Festival is, zoals de naam al zegt, een ‘clash’ met mode als uitgangspunt. ‘Clash’ staat voor een
    ontmoeting van talent, culturen, disciplines en publiek rondom het gegeven ‘mode’. Met zijn modeshows, exposities, performances en interdisciplinaire samenwerkingen tussen modeontwerpers en theatermakers, choreografen en andere kunstenaars neemt FASHIONCLASH een unieke positie in het internationale mode discour. Het festival is een weergave van wat er speelt binnen de internationale modescene van de nieuwe generatie ontwerpers; verbeelding van de tijdsgeest van de hedendaagse mode vormgeving door de ogen van nieuwe generatie ontwerpers en kunstenaars. FASHIONCLASH Festival biedt podium aan meer dan 150 veelbelovende talenten uit binnen- en buitenland en is een unieke gelegenheid om talent te ontdekken en om geïnspireerd te raken door de kunst van mode. FASHIONCLASH Festival is laagdrempelig voor zowel de deelnemende kunstenaars als voor het publiek. Behalve het catwalk programma is het festival grotendeels gratis toegankelijk.
     
    FASHIONCLASH Platform is het hele jaar door actief:
    - FASHIONCLASH presenteert Nederlands mode talent tijdens designSUPERMARKET, 11 t/m 14 december in Praag
    - Werk van Euregio talent te koop in FAB Pop-Up Store Hasselt, open t/m 15 januari 2015 (België)
    - Beeldimpressie van Cologne Fashion Days waar FASHIONCLASH Nederlands mode talent presenteerde
  • 03 december 2014 (OLD)Fashion(ed) van de Nederlandse Dansdagen is voorbeeldproject
    Het project (OLD)Fashion(ed), waarmee de Nederlandse Dansdagen wederom ouderen en dans combineert in een spraakmakend…
    Het project (OLD)Fashion(ed), waarmee de Nederlandse Dansdagen wederom ouderen en dans combineert in een spraakmakend discipline overschrijdend project, is geselecteerd als één van de voorbeeldprojecten in het kader van het nieuwe programma The Art of Impact. Dit programma is een samenwerking van het ministerie van OCW met de zes publieke cultuurfondsen: Fonds Podiumkunsten, Fonds voor Cultuurparticipatie, Nederlands Filmfonds, Nederlands Letterenfonds, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Mondriaan Fonds. Op maandag 1 december presenteerde minister van Cultuur Jet Bussemaker tijdens het congres Cultuur in Beeld het programma The Art of Impact.
     
    In het project (OLD)Fashion(ed) lieten vier choreografen en vier modeontwerpers zich inspireren door ambachten als metaal bewerken, papierscheppen, strovlechten en stroop maken. Ze creëerden vier dansante modeshows, of vier modieuze choreografieën, met niet geschoolde dansers tussen de 63 en 80 jaar. Deze shows waren afgelopen jaar te zien op FASHIONCLASH Festival en Festival de Nederlandse Dansdagen. Met dit project creëerde De Nederlandse Dansdagen een serie korte werken waarin dans en mode tot elkaar komen in een nieuwe vorm. (OLD)Fashion(ed) plaatst de identiteit van ouderen in het centrum van de danskunst, in de hoop de dominante beeldvorming rondom ouderdom te kantelen en aan te vullen bij een breed publiek.
     
    In 2010 zetten de Nederlandse Dansdagen het onderwerp ouderen in de dans op de kaart met het project Lichtjaren waarin oudere gepensioneerde dansers samen met jonge dansers van vooropleidingen dans op de planken stonden. In 2011, 2012 en 2013 werd dit gevolgd door het Europese project Act Your Age, waarin de danskunst als startpunt werd genomen om de dominante beelden met betrekking tot verouderen en ouderdom te bevragen en aan te vullen. In dit project werd veelvuldig samengewerkt met een grote diversiteit aan professionals van onder andere Universiteit Maastricht, de Erasmus Universiteit Rotterdam en Leyden Academy on Vitality and Ageing. Niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van Europa heeft dit project geleid tot veel nieuwe initiatieven waarbij ouderen in de dans een prominente plek krijgen. Het project (OLD)Fashion(ed), waarbij is samengewerkt met Museum aan het Vrijfhof en FASHIONCLASH Maastricht en dat mede mogelijk is gemaakt door het Fonds Cultuurparticipatie, is hier een goed voorbeeld van. “Ouderdom krijgt Danspodium” kopte de Volkskrant en het tv-programma Tijd voor Max nodigde de dansers uit om over hun ervaringen te praten.
     
    The Art of Impact geeft De Nederlandse Dansdagen de mogelijkheid om de reikwijdte van (OLD)Fashion(ed) te vergroten, en de kracht van deze werken, de kracht van deze oudere performers, zichtbaar te maken op plekken waar dat niet voor de hand lijkt te liggen. Het geeft de mogelijkheid om samen met de betrokken choreografen en fashiondesigners nieuwe presentatieplekken te vinden voor een nationale tour. Het gesprek met het publiek en het uitwisselen van (kijk)ervaringen krijgen hierin een belangrijke rol.
  • 04 november 2014 FASHIONCLASH presenteert Nederlands modetalent tijdens Cologne Fashion Days
    Nederland is gastland tijdens Cologne Fashion Days 2014 en FASHIONCLASH is gevraagd om 10 Nederlandse ontwerpers…
    Nederland is gastland tijdens Cologne Fashion Days 2014 en FASHIONCLASH is gevraagd om 10 Nederlandse ontwerpers te presenteren. Binnen de THINK DUTCH SPACE wordt de diversiteit, innovatie en creativiteit van 'Dutch fashion design' getoond. In de stijl van FASHIONCLASH is er niet alleen kleding te vinden maar ook accessoires, schoenen en textielontwerp. De selectie van de designers bestaat uit bekroonde top talenten Liselore Frowijn (Prix Chloé bij Hyères International Festival de la Mode 2014) en schoenontwerpster Deniz Terli (Clarks Shoe Design Award). Verder kun je mode ontdekken van Joelle Boers, Ebby Port, by Sanne Jansen en mannenkleding van Mevan Kaluarachchi en Jivika Biervliet. Ontwerpers Judith van Vliet en Chris van den Elzen hebben elkaar per ongeluk leren kennen bij FASHIONCLASH / Invito Shoe Design Challenge en dit resulteerde in een succesvolle samenwerking die tot uitdrukking kwam tijdens FASHIONCLASH Festival (juni 2014). Hun innovatieve creaties en ontwerpen zijn te zien tijdens Cologne Fashion Days (CFD). Last but not least, de reeds gevestigde Bas Kosters. CFD geeft ontwerpers de mogelijkheid om werk te presenteren, verkopen en daarnaast om de Duitse markt te verkennen.
     
    Cologne Fashion Days 2014, een nieuw modeplatform in Keulen
    De langverwachte première van de CFD | COLOGNE FASHION DAYS 2014, een driedaagse beurs voor mode liefhebbers, vindt plaats in The New Yorker | DOCK.ONE in Keulen - Mülheim in het weekend van 14 t/m 16 november. Tijdens de CFD vindt ook de 4e editie plaats van de CFD de succesvolle COLOGNE CATWALK (15 november vanaf 19.00 uur), een avondprogramma met modeshows van aantal deelnemende ontwerpers waaronder ook van aantal FASHIONCLASH ontwerpers. Meer dan 30 fashion labels uit binnen- en buitenland zullen hun nieuwste collecties presenteren en verkopen zoals BRACHMANN, LAROMO + PADICI en JOLONTÉ VOUS en de lokale ontwerpers uit Keulen waaronder CHANG13 en LIEV by Olivia Zirkel. Gedurende alle drie beursdagen, is er op de CFD stage een interessant aanvullend programma met lezingen, interviews en gesprekken over mode.
     
    lees meer…
video
fashionclash maastricht 2013
Van 31 mei t/m 9 juni 2013 stond Maastricht in het teken van de 5de editie van het internationale en interdisciplinaire fashion event FASHIONCLASH Maastricht. 

In het kader van de 5de editie van FASHIONCLASH Maastricht duurde het bijzondere modefestijn maar liefst negen dagen. Naast het vaste programma met modeshows, performances en een expositie, was er een uitgebreid randprogramma met pop-up shops, workshops en presentaties op diverse locaties in Maastricht en werd het filmprogramma van het Berlin Fashion Film Festival 2012 vertoond.
 
Sinds 2009 heeft FASHIONCLASH Maastricht flink aan de weg getimmerd en met projecten als de FASHIONCLASH Market, diverse pop-up stores, Fashion Across Borders en diverse presentaties in binnen- en buitenland een unieke positie ingenomen in het internationale fashion ‘discours’. FASHIONCLASH Maastricht is uitgegroeid tot een toonaangevend podium voor aanstormend talent uit binnen- en buitenland. In de afgelopen jaren hebben meer dan 500 talenten uit ruim 30 landen deelgenomen aan het evenement.
COOKIES
Deze website maakt gebruik van cookies, in verband met de werking van social media en Google Analytics.
Zo kunnen wij de site steeds verder verbeteren. Er worden geen persoonlijke gegevens opgeslagen.

Wilt u cookies toestaan?