fashionclash

Stichting FASHIONCLASH ontwikkelt projecten om een platform te creëren voor jonge en talentvolle ontwerpers/kunstenaars. Het hoofddoel van FASHIONCLASH is, zoals al de naam het zelf zegt, het creëren van een 'clash' met mode als uitgangspunt. 'Clash' staat voor een creatieve en culturele ontmoeting van verschillende ontwerpers en disciplines rondom het gegeven 'mode'.

Via verschillende uitingen laat FASHIONCLASH Festival zien dat mode meer is dan alleen kleding. Het is ook een kunstvorm en ervaring. Het volledige spectrum komt voorbij: van haute couture tot straatmode en van museale mode tot experimentele kleding. Maar ook andere disciplines en werken die een link hebben met mode worden getoond. FASHIONCLASH initieert ook zelf een aantal samenwerkingsprojecten om een clash met mode te weeg te brengen. Zo nodigen zij ontwerpers, culturele instellingen, kunstenaars, modestudenten, winkels en bezoekers uit om zich aan te sluiten en bij te dragen aan de fashion clash.

FASHIONCLASH Festival wordt mede mogelijk gemaakt door het Huis voor de Kunsten Limburg.

Ga direct naar website FASHIONCLASH.
fashionclash festival 2015

Gender editie

FASHIONCLASH is er van overtuigt dat mode als een kunstvorm kansen creëert om controversiële onderwerpen in onze hedendaagse maatschappij bespreekbaar te maken. Het overkoepelend thema tijdens het FCF Festival 2015 is 'Gender'. Dit thema geeft het campagne en duidelijke richting en fungeert als bindingsmiddel voor het hele festival. Het is voornamelijk zichtbaar in de verschillende exposities (verspreid over diverse locaties in Maastricht) en de diverse performances tijdens het festival.
 
Het concept gender verwijst naar de socioculturele mechanismen die aan de grondslag liggen van de handelingen die 'eigen' zijn aan onze biologische seks. De laatste maanden hebben we in de modewereld reeds kunnen vaststellen dat vele ontwerpers zoals Vivienne Westwood, Dries van Noten en Givenchy besloten hebben om de gender stereotypes die diep geworteld zitten in traditie te doorbreken. Bijvoorbeeld het tonen van een rok voor de man of het toenemende belang van unisex kleding. Zou deze evolutie de hardnekkige gender categorisatie in de retailsector kunnen ondermijnen? Selfridges blijft alvast niet bij de pakken zitten. Door een nieuwe pop-up store in het leven te roepen die genderloze kleding verkoopt zijn ze een van de koplopers voor deze hedendaagse trend.
 
FASHIONCLASH FESTIVAL 2015 nodigt u graag uit om de diversiteit van de mensheid te vieren. We zijn de mening aangedaan dat kleding een extensie is van het eigen zelf, de eigen persoonlijke identiteit. Een autonome identiteit is immers het recht van ieder mens. Mode bied in dit opzicht een ongekende vrijheid. Iedereen is vrij om zijn eigen kleding te kiezen. Mode kan evenzeer ook aanzetten tot sensibilisering, het aanvaarden van degenen die 'afwijken' van de norm. Verschillende ontwerpers en kunstenaars zullen hun visie omtrent GENDER tentoonstellen tijdens de FASHIONCLASH Festival exposities.
 
FASHIONCLASH Festival is, zoals de naam al zegt, een ‘clash’ met mode als uitgangspunt. ‘Clash’ staat voor een ontmoeting van talent, culturen, disciplines en publiek rondom het gegeven ‘mode’. Met zijn modeshows, exposities, performances en interdisciplinaire samenwerkingen tussen modeontwerpers en theatermakers, choreografen en andere kunstenaars neemt FASHIONCLASH een unieke positie in het internationale mode discour. FASHIONCLASH Festival biedt een podium aan meer dan 150 veelbelovende talenten uit binnen- en buitenland en is een unieke gelegenheid om talent te ontdekken en om geïnspireerd te raken door de kunst van mode

Save the date!
FASHIONCLASH Festival Programma op locatie in de SAMdecorfabriek 12 t/m 14 juni
 
Programma met Modeshows, Expositie, designer Market, Clash Project, Theatrale ontmoetingen en Awards
 
FASHIONCLASH Side Program: flankerend programma verspreid over diverse locaties in de stad 11 t/m 14 juni
agenda
  • 11 juni 2015 - 14 juni 2015samenwerkings activiteit FASHIONCLASH Festival 2015
    FASHIONCLASH Festival 2015, de 7e editie van het internationale en interdisciplinaire cultuurfestival met mode…
    FASHIONCLASH Festival 2015, de 7e editie van het internationale en interdisciplinaire cultuurfestival met mode als uitgangspunt vindt plaats in Maastricht van 11 t/m 14 juni.

    Het 4-daagse programma bestaat uit modeshows, exposities, designer market, theater en dans performances, lezingen, workshops, fashion film en nog veel meer. Het spraakmakende festival biedt podium aan meer dan 150 veelbelovende talenten uit binnen- en buitenland en is een unieke gelegenheid om talent te ontdekken en om geïnspireerd te raken door de kunst van mode. FASHIONCLASH Festival is voor iedereen toegankelijk. Behalve het catwalk programma is het festival grotendeels gratis toegankelijk. Kaartverkoop start begin mei. Uit een overweldigende stapel van aanmeldingen van talenten uit meer dan 50 landen is een selectie gemaakt.
     
    GENDER editie
    FASHIONCLASH is er van overtuigd dat mode als een kunstvorm kansen creëert om controversiële onderwerpen in onze hedendaagse maatschappij bespreekbaar te maken. Het overkoepelend thema tijdens het FCF Festival 2015 is GENDER. Dit thema geeft de campagne en duidelijke richting en fungeert als bindingsmiddel voor het hele festival. Het is voornamelijk zichtbaar in de verschillende expositie ruimtes (verspreid doorheen het stadscentrum van Maastricht) zowel als de expositie op de hoofdlocatie. 

    Programma hoofdlocatie: SAMdecorfabriek 12 t/m 14 juni
    De modeshows zijn bedoeld om jonge ontwerpers een platform te bieden om hun sublieme collecties te tonen aan een divers publiek. Zo kun je de collecties bewonderen van Jivika Biervliet x Peter Hsieh, Joelle Boers, TVBD & Shako Nikva, Rafael Kouto, Wilfried Lantoine, Bola, Simeon Morris, schoenen show van Dutch Shoe Academy en vele andere niet te missen shows. Naast de door FASHIONCLASH geselecteerde collecties zal ook het ingenieus werk van de afstuderende studenten, die de mode opleiding aan het MAFAD (Maastricht Academy of Fine Arts and Design) afronden, te bewonderen zijn op de catwalk. Diezelfde catwalk fungeert tevens als een podium voor performances zowel als de uitreiking van de Awards die zal plaatsvinden op de laatste festival dag. Het catwalk programma wordt aangevuld door de Gender-expositie. De voormalige decorfabriek 'Mosa' zal hiervoor tijdelijk worden omgebouwd tot een innovatief museum waarin de geselecteerde de visies van de deelnemende kunstenaars laten zien zoals het werk van Gabriel Ann Maher, Amber Ambrose Aurele x Kesha Felipa, Camiel Fortgens en Maison the Faux. VERWEVEN 2015, een project vormgegeven door Nina Willems, beloofd dit jaar weer een van de hoogtepunten van de expositie te worden. Deelnemende ontwerpers in het VERWEVEN project zijn David Laport, Loes van Nijnatten en Schueller de Waal. De expositie ruimte dient ook als locatie voor het iconische Clash Project, een van de kern projecten. Dit project benadrukt de uiteenlopende verbindingen tussen verschillende kunstdisciplines en visies. Hierdoor belichaamd het de interdisciplinaire denkwijze die FASHIONCLASH tracht te verspreiden. Jaarlijks worden er tien kunstenaars uitgenodigd wiens werk op het eerste zicht niets met mode te maken heeft. Hen wordt gevraagd om het thema toe te lichten in het kader van hun discipline in relatie tot mode. Dit zet aan tot een 'clash' van disciplines en praktische vormgeving waardoor een nieuwe hybride vorm van ontwerp ontstaat. 

    De 'designer' Market maakt het Festival programma op de hoofdlocatie compleet. Dertig ontwerpers krijgen hier de kans om hun kledingcollecties of andere ontwerpen te verkopen aan het bezoekende publiek. Dit is een uitgelezen kans om unieke kleding, sieraden en accessoires te bemachtigen van Bas Timmer, Argument Bijoux, Mies Nobis, PAVILJONS, Leonie & Lois – Spijkerbrij, Yojiro Kake, enz.

    FASHIONCLASH Side Program, diverse locaties in Maastricht 11 t/m 14 juni
    Het FASHIONCLASH Side Program is een flankerend programma verspreid door de binnenstad van Maastricht. Aangezien de catwalk shows plaatsvinden in de late namiddag zijn deze uiteenlopende events en exposities de ideale kennismaking met Maastricht modestad.
    
    Het festival programma biedt voor ieder wat wils en brengt zo het brede publiek in aanraking met de kunst van mode. Zo zal de Bijenkorf de fascinerende Showpieces expositie tentoonstellen. Aangeleverd door het Modemuseum Hasselt exposeert het Bonnefantenmuseum een reeks silhouetten die de evolutie ten aanzien van de gender codes in 20ste eeuw in beeld brengen met iconische ontwerpen van Yves Saint Laurent en Paul Smith. Theater performer Luca Szymkowiak toont een installatie en een performance in Marres.

    De 'Meet the Maker' expositie in Bureau Europa geeft de bezoekers de kans om de kunstenaars persoonlijk te ontmoeten. Centre Ceramique zal u verleiden om te reflecteren over de relatie tussen mode en gender tijdens 'Fashion Talk'. Centre Ceramique is daarnaast ook de locatie voor het talentontwikkelingsproject, 'Meet the Industry', waar de aanstomende talenten die deelnemen aan het FCF Festival de mogelijkheid hebben om te netwerken met professionals die reeds in de modesector werkzaam zijn.

    Bij het Museum aan het Vrijthof is er een mini expo van het MIJNshop/MIJNcollectie project dat ontwikkeld is in het kader van de Jaar van de Mijnen in Heerlen. Dit project is tot stand gekomen in samenwerking met SCHUNCK* en 100% Heerlen. Daarbij zijn er ook installaties van Lisa Schamlé, Hean Kim, Studio IKKAI en Malou Beemer. 'Fashion Film Night Out' vindt plaats in de Lumiere cinema op 11 Juni en is een vertoning van korte modefilms. Als al dit je zintuigen nog niet prikkelt zijn er nog verschillende exposities 'Designers in Stores' te bezichtigen in inventieve stores zoals PL- Line, Stijl Maastricht, Festen, Noir, Mayfair, Conflict en Le Marias Deux & Koffie.

    Ga voor een volledig overzicht van de deelnemers naar www.fashionclash.nl.
nieuws
Er zijn geen nieuwsitems.
video
COOKIES
Deze website maakt gebruik van cookies, in verband met de werking van social media en Google Analytics.
Zo kunnen wij de site steeds verder verbeteren. Er worden geen persoonlijke gegevens opgeslagen.

Wilt u cookies toestaan?