fashionclash

Stichting FASHIONCLASH ontwikkelt projecten om een platform te creëren voor jonge en talentvolle ontwerpers/kunstenaars. Het hoofddoel van FASHIONCLASH is, zoals al de naam het zelf zegt, het creëren van een 'clash' met mode als uitgangspunt. 'Clash' staat voor een creatieve en culturele ontmoeting van verschillende ontwerpers en disciplines rondom het gegeven 'mode'.

Via verschillende uitingen laat FASHIONCLASH Festival zien dat mode meer is dan alleen kleding. Het is ook een kunstvorm en ervaring. Het volledige spectrum komt voorbij: van haute couture tot straatmode en van museale mode tot experimentele kleding. Maar ook andere disciplines en werken die een link hebben met mode worden getoond. FASHIONCLASH initieert ook zelf een aantal samenwerkingsprojecten om een clash met mode te weeg te brengen. Zo nodigen zij ontwerpers, culturele instellingen, kunstenaars, modestudenten, winkels en bezoekers uit om zich aan te sluiten en bij te dragen aan de fashion clash.

FASHIONCLASH Festival wordt mede mogelijk gemaakt door het Huis voor de Kunsten Limburg.

Ga direct naar website FASHIONCLASH.
fashionclash festival 2016

Save the Date voor FASHIONCLASH Festival 2016

De 8e editie van het internationale en interdisciplinaire FASHIONCLASH Festival vindt plaats van 30 juni t/m 3 juli 2016. Het 4-daagse programma bestaat uit modeshows, exposities, performances, designer market, fashion talks, Awards, MAFAD afstudeer show + expositie en geeft aan meer dan 150 ontwerpers en kunstenaars podium.

Het festival bestaat uit een HERITAGE thema gebonden programma zoals de Heritage expositie, dat als rode draad het festival inhoudelijk verbindt. Daarnaast zijn er aantal programma onderdelen vrij van thema zoals de modeshows en de market.

In het kader van het thema zijn er door FC speciale projecten geïnitieerd zoals Let's (ad)dress the People!, een project van FASHIONCLASH en Tout Maastricht waarin mode- en textielkunst, volkscultuur, ambacht, handwerk, immateriële en materiële erfgoed samenkomen. Let's (ad)dress the People! is een sociaal 'design' project rond traditionele handwerktechnieken en participatie van met name senioren.

Het festival functioneert in eerste instantie als een platform voor een nieuwe generatie ontwerpers en kunstenaars en brengt een breed publiek in aanraking met de kunst en het ambacht van mode gerelateerde vakgebied. FCF toont de tijdsgeest van wat er speelt binnen de wereld van de nieuwe generatie ontwerpers in een internationale context.

Met zijn interdisciplinaire samenwerkingsprojecten, multidisciplinaire exposities en shows, verdiepingsprojecten en publieksprogramma's heeft FASHIONCLASH platform een unieke positie in het internationale 'mode' scene.

FASHIONCLASH Festival is voor iedereen toegankelijk!
Toegang voor expositie, market en het merendeel van het programma is gratis. Voor het modeshow programma is er kaartverkoop. Kaarten zijn verkrijgbaar in de voorverkoop via www.fashionclash.nl en op de locatie tijdens het festival.

HERITAGE thema
FASHIONCLASH Festival is een ode aan de schoonheid van culturele diversiteit! Mode weet zichzelf steeds opnieuw te vernieuwen, door ieder seizoen een nieuwe sfeer te creëren en het verleden als een oneindige inspiratiebron te gebruiken, om vervolgens dat verleden als de toekomst te verkopen en te presenteren. Mode als discipline is in staat om te reageren op de tijdsgeest maar ook om te speculeren over de toekomst.

Welke rol speelt erfgoed in de mode in deze voortdurend en snel veranderende wereld? Hoe gaat de ontwerper om met de complexe relatie tussen zijn persoonlijk erfgoed enerzijds en grotere, actuele maatschappelijke vraagstukken anderzijds die aan het thema erfgoed raken, zoals de huidige migratie crisis?

Over FASHIONCLASH
FASHIONCLASH is een internationaal en interdisciplinair productie en presentatie platform met focus op een nieuwe generatie ontwerpers en (podium)kunstenaars. Het doel van Stichting FASHIONCLASH is om talent om talent, verschillende disciplines, culturen en een breed publiek te verbinden via mode. FC voorziet in een platform door het ontwikkelen en organiseren van projecten waar ontwerpers en kunstenaars van diverse disciplines hun werk kunnen presenteren. FC brengt met zijn activiteiten een breed publiek in aanraking met de kunst van mode. Tevens plaatst FC mode in een maatschappelijke context en verbindt het mode met andere disciplines aan de hand van crossoverprojecten.

Sinds 2009 heeft FASHIONCLASH vele succesvolle projecten gerealiseerd en aan meer dan 900 ontwerpers podium geboden in Nederland maar ook in Brazilië, Zuid-Afrika, China, Polen, Tsjechië, België, Duitsland, Portugal, Servië en Italië.

Drijvende kracht en artistieke leiding van FASHIONCLASH zijn Branko Popovic, Laurens Hamacher en Nawie Kuiper.

agenda
Er zijn geen agenda-items.
nieuws
Er zijn geen nieuwsitems.
editie 2015
FASHIONCLASH Festival 2015, de zevende editie van het internationale en interdisciplinaire cultuurfestival met mode als uitgangspunt vond plaats in Maastricht afgelopen weekend van 11 t/m 14 juni. Het 4 daagse programma bestond uit modeshows, exposities, designer market, theater en dans performances, lezingen, workshops, fashion film, Awards en nog veel meer. Het spraakmakende festival bood podium aan meer dan 150 veelbelovende talenten uit 30 landen; van Nederland, Duitsland en Polen tot Colombia en Argentinië. Het was een zonnige weekend met tevreden bezoekers en stralende ontwerpers en kunstenaars, de shows waren vol en uitverkocht. De hele stad stond in het teken van mode en de viering van diversiteit en zelf-expressie, of te wel het festival thema was verweven door het programma. 
 
FASHIONCLASH is er van overtuigd dat mode als een kunstvorm kansen creëert om controversiële onderwerpen in onze hedendaagse maatschappij bespreekbaar te maken. Het overkoepelend thema tijdens het festival was GENDER. Dit thema gaf de campagne en duidelijke richting en fungeerde als bindingsmiddel voor het hele festival. Het thema was o.a. zichtbaar in de Gender expositie op locatie, de Openingsshow met o.a. het VERWEVEN project van Nina Willems de Fashion Talk met Aynouk Tan, Meet the Maker in Bureau Europa en de door Martin Harriague geregisseerde Tabula Rasa dans performance die het campagne beeld van het festival letterlijk tot leven bracht. Tabula Rasa is een samenwerkingsproject van FASHIONCLASH, Project Sally Maastricht en Mieke Kockelkorn.
 
Award
Het festival werd afgesloten met een feestelijke prijsuitreiking. Argentijnse ontwerper Lautaro Amadeo Tambutto van het label L A T won de FASHIONCLASH Festival 2015 Talent Award ter waarde van€ 5.000,- en een plek in het programma van 2016. De winnaar werd gekozen door jury bestaande uit Rosario Morabito (Vogue Talents, Vogue Italy), Carlo Wijnands (mode-consultant) en Philippe Pourhashemi (ASVOF, mode-consultant). De KALTBLUT Magazine Award, uitgereikt door Marcel Schlutt (founder & editor-in-chief KALTBLUT magazine), werd gewonnen door Portuguese ontwerper Patrick de Pádua. Het Chapeau Magazine Talent Award voor de beste MAFAD afstudeer collectie, gejureerd door Xavier Cortenraedt (bladmanager Chapeau) en Elise Crutzen (modejournaliste), werd ontvangen door Paula Reichert.
video
COOKIES
Deze website maakt gebruik van cookies, in verband met de werking van social media en Google Analytics.
Zo kunnen wij de site steeds verder verbeteren. Er worden geen persoonlijke gegevens opgeslagen.

Wilt u cookies toestaan?