fashionclash

Stichting FASHIONCLASH ontwikkelt projecten om een platform te creëren voor jonge en talentvolle ontwerpers/kunstenaars. Het hoofddoel van FASHIONCLASH is, zoals al de naam het zelf zegt, het creëren van een 'clash' met mode als uitgangspunt. 'Clash' staat voor een creatieve en culturele ontmoeting van verschillende ontwerpers en disciplines rondom het gegeven 'mode'.

Via verschillende uitingen laat FASHIONCLASH Festival zien dat mode meer is dan alleen kleding. Het is ook een kunstvorm en ervaring. Het volledige spectrum komt voorbij: van haute couture tot straatmode en van museale mode tot experimentele kleding. Maar ook andere disciplines en werken die een link hebben met mode worden getoond. FASHIONCLASH initieert ook zelf een aantal samenwerkingsprojecten om een clash met mode te weeg te brengen. Zo nodigen zij ontwerpers, culturele instellingen, kunstenaars, modestudenten, winkels en bezoekers uit om zich aan te sluiten en bij te dragen aan de fashion clash.

FASHIONCLASH Festival wordt mede mogelijk gemaakt door het Huis voor de Kunsten Limburg.

Ga direct naar website FASHIONCLASH.
hoogtepunten 7e editie FASHIONCLASH Festival
FASHIONCLASH Festival 2015, de zevende editie van het internationale en interdisciplinaire cultuurfestival met mode als uitgangspunt vond plaats in Maastricht afgelopen weekend van 11 t/m 14 juni. Het 4 daagse programma bestond uit modeshows, exposities, designer market, theater en dans performances, lezingen, workshops, fashion film, Awards en nog veel meer. Het spraakmakende festival bood podium aan meer dan 150 veelbelovende talenten uit 30 landen; van Nederland, Duitsland en Polen tot Colombia en Argentinië. Het was een zonnige weekend met tevreden bezoekers en stralende ontwerpers en kunstenaars, de shows waren vol en uitverkocht. De hele stad stond in het teken van mode en de viering van diversiteit en zelf-expressie, of te wel het festival thema was verweven door het programma. 
 
FASHIONCLASH is er van overtuigd dat mode als een kunstvorm kansen creëert om controversiële onderwerpen in onze hedendaagse maatschappij bespreekbaar te maken. Het overkoepelend thema tijdens het festival was GENDER. Dit thema gaf de campagne en duidelijke richting en fungeerde als bindingsmiddel voor het hele festival. Het thema was o.a. zichtbaar in de Gender expositie op locatie, de Openingsshow met o.a. het VERWEVEN project van Nina Willems de Fashion Talk met Aynouk Tan, Meet the Maker in Bureau Europa en de door Martin Harriague geregisseerde Tabula Rasa dans performance die het campagne beeld van het festival letterlijk tot leven bracht. Tabula Rasa is een samenwerkingsproject van FASHIONCLASH, Project Sally Maastricht en Mieke Kockelkorn.
 
Award
Het festival werd afgesloten met een feestelijke prijsuitreiking. Argentijnse ontwerper Lautaro Amadeo Tambutto van het label L A T won de FASHIONCLASH Festival 2015 Talent Award ter waarde van€ 5.000,- en een plek in het programma van 2016. De winnaar werd gekozen door jury bestaande uit Rosario Morabito (Vogue Talents, Vogue Italy), Carlo Wijnands (mode-consultant) en Philippe Pourhashemi (ASVOF, mode-consultant). De KALTBLUT Magazine Award, uitgereikt door Marcel Schlutt (founder & editor-in-chief KALTBLUT magazine), werd gewonnen door Portuguese ontwerper Patrick de Pádua. Het Chapeau Magazine Talent Award voor de beste MAFAD afstudeer collectie, gejureerd door Xavier Cortenraedt (bladmanager Chapeau) en Elise Crutzen (modejournaliste), werd ontvangen door Paula Reichert.

SAMdecorfabriek 12 t/m 14 juni hoogtepunten
Modeshows & MAFAD Graduation Show 2015 De modeshows boden jonge ontwerpers een platform om hun sublieme collecties te tonen aan een uiteenlopend en internationaal publiek. Zo hadden bezoekers de gelegenheid om collecties bewonderen van onder andere Simeon Morris, Yojiro Kake, Hermione Flynn, Jivika Biervliet, Flora Miranda, Judith van Vliet x Chris van den Elzen, Joelle Boers, Rafael Kouto, CARLOTAOMS, Bluedenîmes & Minou Lejeune en nog vele andere. Catwalk gaf ook podium voor prachtige performances van Daan Couzijn en The Mutants van Lotte Milder. Naast de door FASHIONCLASH geselecteerde collecties werd ook het werk van de acht afstuderende studenten, die de mode opleiding aan het MAFAD (Maastricht Academy of Fine Arts and Design) afronden, gepresenteerd op de catwalk met sterke collecties o.a Rachel Prijs, Verena Klein, Reinder Schmidt en Julia Aumann. 
 
VERWEVEN 2015 (de gender editie), een project vormgegeven door theater performer Nina Willems, was dit jaar een van de hoogtepunten van het festival. 2015 editie van het project stond in het teken van thema gender. Het festival werd ook geopend met VERWEVEN performance met beeldschone transgender model in een creatie van David Laport en creaties van Loes van Nijnatten en Schueller de Waal. In traditie van het festival werd ook deze keer het Clash project getoond op de catwalk. Dit project benadrukte de uiteenlopende verbindingen tussen verschillende kunstdisciplines en visies. Er werden tien kunstenaars uitgenodigd, diens werk op het eerste zicht niets met mode te maken heeft. Dit zette aan tot een 'clash' van disciplines en praktische vormgeving waardoor een nieuwe hybride vorm van ontwerp ontstond.
 
GENDER – expositie & Designer Market Tussen de mode shows konden de bezoekers de Gender-expositie bezoeken. De voormalige decorfabriek 'Mosa' werd hiervoor door Studio Stad team omgebouwd tot een innovatief museum waarin de visies van de deelnemende kunstenaars betreffende gender tentoon werden gesteld, zoals het werk van Matthijs Holland, Amber Ambrose Aurele x Kesha Felipa, Camiel Fortgens, BEGUM YILDIRIM en de interactieve VERWEVEN installatie. Ontwerpster Juliëtte Heijnen gaf hier een mooie gender-gerelateerde mode performance. De 'designer' Market maakte het festival programma op de hoofdlocatie compleet. Dertigtal ontwerpers verworven de kans om hun kledingcollecties of andere ontwerpen te verkopen aan het bezoekende publiek. Dit was een uitgelezen kans om unieke kleding, sieraden en accessoires te bemachtigen van onder andere One Wolf, MEES design, Argument Bijoux, Mies Nobis, PAVILJONS, Leonie & Lois – Spijkerbrij, Blueberries jewellery, Sofya Hats Rakel Blom enz. Bijzonder was de lancering van de nieuwe Sheltersuit ontwikkeld door stichting Hibernate in samenwerkign met Bas Timmer.
 
FASHIONCLASH Side Program, diverse locaties in Maastricht 11-14 juni
Het FASHIONCLASH Side Program was een flankerend programma verspreid door de binnenstad van Maastricht. Aangezien de catwalk shows plaatsvonden in de late namiddag waren deze uiteenlopende events en exposities de ideale kennismaking met Maastricht als modestad. Het festival programma bood voor ieder wat wils en bracht zo het brede publiek in aanraking met de kunst van mode. Zo stelden de Bijenkorf de Showpieces expositie tentoon en de Dominicanenkerk toonde mini collecties van 3e jaars van de MAFAD academie. Het Bonnefantenmuseum exposeerde een reeks silhouetten, aangeleverd door het Modemuseum Hasselt, die de evolutie ten aanzien van de gender codes in 20ste eeuw in beeld brachten met iconische ontwerpen van Yves Saint Laurent en Paul Smith. Theater performer, Luca Szymkowiak, toonde een installatie en een indrukwekkende performance in Marres. De 'Meet the Maker' expositie in Bureau Europa gaf de bezoekers de ideale kans om de kunstenaars persoonlijk te ontmoeten en een dialoog aan te gaan over hun werk in relatie tot gender. Centre Ceramique stimuleerde vervolgens reflectie bij de bezoekers over de relatie tussen mode en gender tijdens 'Fashion Talk', met mode icoon en journaliste Aynouk Tan als moderator. Bij het Museum aan het Vrijthof was er een mini expo van het MIJNshop/MIJNcollectie project dat ontwikkeld werd in het kader van het ‘Jaar van de Mijnen’ in Heerlen. Daarnaast waren ook installaties van Lisa Schamlé, Luca Tichelman, Hean Kim, IAEA en Malou Beemer/Eef Lubbers te bewonderen. Fashion Film Night Out, een vertoning van korte modefilms, vond plaats in de Lumiere cinema op 11 Juni. Als al dit de zintuigen nog niet voldoende prikkelde waren er nog verschillende exposities, 'Designers in Stores', te bezichtigen in innovatieve stores zoals PL-Line, Stijl Maastricht, Festen, Noir, Mayfair, Coffeelovers, Conflict en Le Marais Deux & Koffie.
agenda
Er zijn geen agenda-items.
nieuws
Er zijn geen nieuwsitems.
video
COOKIES
Deze website maakt gebruik van cookies, in verband met de werking van social media en Google Analytics.
Zo kunnen wij de site steeds verder verbeteren. Er worden geen persoonlijke gegevens opgeslagen.

Wilt u cookies toestaan?