beeldende kunst

Voor iedereen in Limburg die professioneel of als amateur bezig is met beeldende kunst treedt het Huis voor de Kunsten Limburg op als adviseur en bemiddelaar. Daarnaast ondersteunen wij initiatieven en organisaties die bijdragen aan het zichtbaar maken van de beeldende kunstproductie in en uit de provincie Limburg, bijvoorbeeld kunst- en atelierroutes, publicaties en groepsexposities. Ook zetten wij onze website in om te informeren over beeldende kunst in Limburg.

Naast deze taakstelling ondersteunen wij de bij ons aangesloten organisaties binnen de discipline beeldende kunst. Bijvoorbeeld Stichting Alphons Winters bij de organisatie van de tweejaarlijkse Alphons Wintersprijs - met bijbehorende exposities - waaraan amateur beeldend kunstenaars uit Nederlands en Belgisch-Limburg kunnen deelnemen. 
Mieke Smits - IRFAK (kunstproject voor Glocal Affairs)
 
nieuwsbrief
Wilt u op de hoogte blijven van nieuws en activiteiten binnen de discipline Beeldende Kunst? Meld u dan op deze pagina aan voor de digitale nieuwsbrief.
beeldende kunst agenda
  • 01 mei 2015 - 07 juni 2015samenwerkings activiteit Uniek reizend 1BOOM-project komt naar Limburg
    73 geselecteerde kunstenaars, vormgevers en ambachtslieden hebben van het hout van een 190-jarige zomereik kunstwerken,…
    73 geselecteerde kunstenaars, vormgevers en ambachtslieden hebben van het hout van een 190-jarige zomereik kunstwerken, objecten en meubels gemaakt met een fantastisch resultaat. Het project is opgezet door de stichting Vormgevers in Hout en de Unie van Bosgroepen onder de naam 1BOOM. Als inspiratiebron diende het project ‘One Tree 1998’ uit Engeland, een initiatief van Peter Toaig. Naast Nederland heeft dit ook navolging gekregen in onder andere Australië en Bolivia.
     
    1BOOM symboliseert de kringloop: eikel, groei, bloei, bos, beheer, oogst, zaaien, drogen, verwerken tot een product met een nieuw leven. Van bosbouwer, veller, zager, verwerker, vormgever, kunstenaar, cultuurgenieter tot boswandelaar. De gevelde zomereik is niet tot brandhout gezaagd en versnipperd. Alle onderdelen van de boom zijn op creatieve functionele wijze gebruikt: stam, takken, zaagsel, bladeren en eikels. Hout wordt hergebruikt en krijgt zo een duurzame toekomst.

    1BOOM is een zomereik die op 27 maart 2013 onder belangstelling van alle deelnemers is geveld in het Kooibos van Landgoed Middachten. Sinds de middeleeuwen werden veel lanen en landgoedbossen aangeplant. Deze plaatsen laten een unieke biotoop in de bossen zien welke door de jaren heen ontstaan is. Het is een unieke rijkdom aan planten, paddenstoelen, insecten, vleermuizen, vogels en natuurlijk de bomen. In jonge “natuurlijke” bossen zijn deze zeldzaamheden niet zo makkelijk te vinden. In de tweede helft van de twintigste eeuw ontstond een tweedeling in het bosbeheer in Nederland. Een bos diende voor houtproductie of was bedoeld als natuur. Dat ook een combinatie mogelijk is, waarmee het bos is gebaat, dat de biodiversiteit daardoor in stand blijft en dat recreëren en duurzame bosbouw prima samen kunnen gaan is een oude visie is die door 1BOOM nieuw leven wordt ingeblazen.

    Doelen
    1BOOM beoogt een aantal doelen. Zoals duurzaamheid in bosbouw en ambachtelijke houtverwerking. Hout als mooi en veelzijdig materiaal laten zien. Aandacht voor het feit dat natuur en biodiversiteit onmisbaar zijn in onze cultuur. Vakmanschap, ambacht en kunst met inlands hout stimuleren. Het laten zien dat duurzame ambachtseconomie een toekomst heeft. Publiek bewustzijn van de waarde van bos en bomen als hulpbron stimuleren.
     
    Symposium en catalogus
    Rond deze doelstellingen wordt een symposium georganiseerd op zondag 31 mei in MFC De Buun te Well. Nationale en regionale sprekers, die begaan zijn met de doelen van het 1BOOM-project, komen aan het woord. Eén van de sprekers is de adviseur van Al Gore, de heer Ignace Schops, ambassadeur van de biodiversiteit voor International Union for Nature Conservation. Van het 1BOOM-project is ook een catalogus met beschrijvingen van de geëxposeerde werken en hun makers, alsmede een uitleg van de doelstellingen en het ontstaan van 1BOOM-project. 1BOOM was al te zien en te beleven in Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Hoorn, Velp en Leeuwarden. De expositie trok al meer dan vijfendertigduizend bezoekers. Daarmee heeft dit project zijn succes al bewezen. Een bezoek aan de 1BOOM expositie Limburg is dan ook warm aan te bevelen. Laat u inspireren om uw eigen 1BOOM-project te realiseren.
     
    Expositie op drie locaties
    1BOOM Limburg is een initiatief van World Art Foundation en Vrienden van Bakkerij Bergen met ondersteuning van de gemeente Bergen en Huis voor de Kunsten Limburg. 1BOOM Limburg haakt ook aan bij de activiteiten die in het Nationale Park in de maand mei worden georganiseerd, zoals de Maasduinenweek 2 t/m 10 mei en de dag van het Nationaal Park op 24 mei in het bezoekerscentrum De Maasduinen aan het Reindersmeer in Well. Daar is ook een verwijzing naar 1BOOM te zien in de vorm van een bijna vier meter lange tafel met de namen van alle deelnemers en de verwijzing naar het gedeelte van 1BOOM dat zij hebben gebruikt. Op zondag 3 mei wordt deze expositie op drie locaties geopend door wethouder Ben Buiting en Pastoor Janssen. Aanvang 14.00 uur in kunsthuis De Bakkerij, Kerkstraat 1a te Bergen. Van 1 mei t/m 7 juni is de 1BOOM expositie te bezoeken en te beleven in de gemeente Bergen: Kunsthuis De Bakkerij, de Sint Petruskerk in Bergen en World Art House, Elsteren 11 in Well. De openingstijden zijn van woensdag t/m zondag van 11.00 tot 17.00 uur. De entree is € 2,- voor een bezoek op alle locaties.

    Eetbaar hout
    De 1BOOM expositie Limburg zal op alle zondagen en tijdens het symposium op 31 mei een lunch verzorgen van ‘eetbaar hout’. Chefkok René Brienen gaat dit bereiden uit ingrediënten die door Pip Gilmore van groenetakken.nl speciaal voor 1BOOM  zijn gekweekt.

    Neem voor meer informatie, aanmelden lunch of deelname aan het symposium contact op met Hermien Esselink van World Art House via 0478 502 900 of info@worldarthouse.nl.
     

    Lees meer
  • 10 mei 2015 - 28 juni 2015samenwerkings activiteit Expositie Keramiek Kring Limburg in Galerie Weert
    Van 10 mei t/m 28 juni exposeren zo'n 13 keramisten van de Keramiek Kring Limburg in Galerie Weert. De feestelijke…
    Van 10 mei t/m 28 juni exposeren zo'n 13 keramisten van de Keramiek Kring Limburg in Galerie Weert. De feestelijke opening vindt plaats op 10 mei om 14 uur door wethouder Geert Gabriëls van de Gemeente Weert. Bij de opening zijn tevens de keramisten aanwezig.
     
    De galerie is geopend op zaterdag van 10 – 17 uur en op zondag van 13 – 17 uur. Overige dagen op afspraak.

    Lees meer
  • 29 mei 2015 - 31 mei 2015samenwerkings activiteit Secret Places Festival
    Het Secret Places Festival opent de deur naar een fantastische wereld, een wereld waarin de accenten zijn omgedraaid.…
    Het Secret Places Festival opent de deur naar een fantastische wereld, een wereld waarin de accenten zijn omgedraaid. Groot wordt klein en klein wordt groot. Een wereld waarin het om de details gaat. Muziek, theater, dichtkunst, video, (klein)kunst, performances en eten en drinken zullen tijdens het festival herenigd worden in een kleurrijke magische ervaring, waarbij het kleine uitvergroot wordt en dat met een duurzame en groene aanpak. De charme van de locatie zelf en de met liefde vanuit de locatie zelf gecreëerde podia, plekjes en hoekjes spelen in op deze kleine fragiliteit, waardoor het publiek van jong tot oud een unieke totaalervaring ondergaat.
     
    Bezoekers worden geprikkeld om op ontdekkingstocht te gaan en de vele kunstdisciplines te gaan bewonderen. Het ontdekken staat steeds centraal. Vele kleine podia worden gecreëerd op steeds verrassende plaatsen met nog verrassender acts. Jonge talenten worden afgewisseld met gevestigde artiesten, waarbij alle activiteiten duurzaam en in harmonie met de locatie worden gerealiseerd.
     
    Tijdens het Secret Places Festival, dat 29, 30 en 31 mei plaatsvindt in het Frontenpark in Maastricht, wordt de voormalige gemeentelijke Gashouder aan de Lage Frontweg voor het eerst gebruikt als podium voor een cultureel programma. 
     
    Ga voor meer informatie, updates en tickets naar www.secretplacesfestival.nl.
     
    Het Secret Places Festival wordt mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Huis voor de Kunsten Limburg.
  • 31 mei 2015 11:00 - 12:30 Open Les Beeldende School / EXPO
    Op 31 mei vindt de opening plaats van de derde en laatste expositie van de Beeldende School.…
    Op 31 mei vindt de opening plaats van de derde en laatste expositie van de Beeldende School.

    De opening van de expositie is een open les, dat betekent dat de leerlingen van de beeldende klassen een gewone les volgen, maar ouders en vrienden uitgenodigd worden om naar de expositie te komen kijken.

    De expositie is tijdens de hele presentatieweek van de Theaterschool te bewonderen.

    Tijd: 11.00-12.30 uur
    Entree: gratis


    Lees meer
  • 11 juni 2015 - 14 juni 2015samenwerkings activiteit FASHIONCLASH Festival 2015
    FASHIONCLASH Festival 2015, de 7e editie van het internationale en interdisciplinaire cultuurfestival met mode…
    FASHIONCLASH Festival 2015, de 7e editie van het internationale en interdisciplinaire cultuurfestival met mode als uitgangspunt vindt plaats in Maastricht van 11 t/m 14 juni.

    Het 4-daagse programma bestaat uit modeshows, exposities, designer market, theater en dans performances, lezingen, workshops, fashion film en nog veel meer. Het spraakmakende festival biedt podium aan meer dan 150 veelbelovende talenten uit binnen- en buitenland en is een unieke gelegenheid om talent te ontdekken en om geïnspireerd te raken door de kunst van mode. FASHIONCLASH Festival is voor iedereen toegankelijk. Behalve het catwalk programma is het festival grotendeels gratis toegankelijk. Kaartverkoop start begin mei. Uit een overweldigende stapel van aanmeldingen van talenten uit meer dan 50 landen is een selectie gemaakt.
     
    GENDER editie
    FASHIONCLASH is er van overtuigd dat mode als een kunstvorm kansen creëert om controversiële onderwerpen in onze hedendaagse maatschappij bespreekbaar te maken. Het overkoepelend thema tijdens het FCF Festival 2015 is GENDER. Dit thema geeft de campagne en duidelijke richting en fungeert als bindingsmiddel voor het hele festival. Het is voornamelijk zichtbaar in de verschillende expositie ruimtes (verspreid doorheen het stadscentrum van Maastricht) zowel als de expositie op de hoofdlocatie. 

    Programma hoofdlocatie: SAMdecorfabriek 12 t/m 14 juni
    De modeshows zijn bedoeld om jonge ontwerpers een platform te bieden om hun sublieme collecties te tonen aan een divers publiek. Zo kun je de collecties bewonderen van Jivika Biervliet x Peter Hsieh, Joelle Boers, TVBD & Shako Nikva, Rafael Kouto, Wilfried Lantoine, Bola, Simeon Morris, schoenen show van Dutch Shoe Academy en vele andere niet te missen shows. Naast de door FASHIONCLASH geselecteerde collecties zal ook het ingenieus werk van de afstuderende studenten, die de mode opleiding aan het MAFAD (Maastricht Academy of Fine Arts and Design) afronden, te bewonderen zijn op de catwalk. Diezelfde catwalk fungeert tevens als een podium voor performances zowel als de uitreiking van de Awards die zal plaatsvinden op de laatste festival dag. Het catwalk programma wordt aangevuld door de Gender-expositie. De voormalige decorfabriek 'Mosa' zal hiervoor tijdelijk worden omgebouwd tot een innovatief museum waarin de geselecteerde de visies van de deelnemende kunstenaars laten zien zoals het werk van Gabriel Ann Maher, Amber Ambrose Aurele x Kesha Felipa, Camiel Fortgens en Maison the Faux. VERWEVEN 2015, een project vormgegeven door Nina Willems, beloofd dit jaar weer een van de hoogtepunten van de expositie te worden. Deelnemende ontwerpers in het VERWEVEN project zijn David Laport, Loes van Nijnatten en Schueller de Waal. De expositie ruimte dient ook als locatie voor het iconische Clash Project, een van de kern projecten. Dit project benadrukt de uiteenlopende verbindingen tussen verschillende kunstdisciplines en visies. Hierdoor belichaamd het de interdisciplinaire denkwijze die FASHIONCLASH tracht te verspreiden. Jaarlijks worden er tien kunstenaars uitgenodigd wiens werk op het eerste zicht niets met mode te maken heeft. Hen wordt gevraagd om het thema toe te lichten in het kader van hun discipline in relatie tot mode. Dit zet aan tot een 'clash' van disciplines en praktische vormgeving waardoor een nieuwe hybride vorm van ontwerp ontstaat. 

    De 'designer' Market maakt het Festival programma op de hoofdlocatie compleet. Dertig ontwerpers krijgen hier de kans om hun kledingcollecties of andere ontwerpen te verkopen aan het bezoekende publiek. Dit is een uitgelezen kans om unieke kleding, sieraden en accessoires te bemachtigen van Bas Timmer, Argument Bijoux, Mies Nobis, PAVILJONS, Leonie & Lois – Spijkerbrij, Yojiro Kake, enz.

    FASHIONCLASH Side Program, diverse locaties in Maastricht 11 t/m 14 juni
    Het FASHIONCLASH Side Program is een flankerend programma verspreid door de binnenstad van Maastricht. Aangezien de catwalk shows plaatsvinden in de late namiddag zijn deze uiteenlopende events en exposities de ideale kennismaking met Maastricht modestad.
    
    Het festival programma biedt voor ieder wat wils en brengt zo het brede publiek in aanraking met de kunst van mode. Zo zal de Bijenkorf de fascinerende Showpieces expositie tentoonstellen. Aangeleverd door het Modemuseum Hasselt exposeert het Bonnefantenmuseum een reeks silhouetten die de evolutie ten aanzien van de gender codes in 20ste eeuw in beeld brengen met iconische ontwerpen van Yves Saint Laurent en Paul Smith. Theater performer Luca Szymkowiak toont een installatie en een performance in Marres.

    De 'Meet the Maker' expositie in Bureau Europa geeft de bezoekers de kans om de kunstenaars persoonlijk te ontmoeten. Centre Ceramique zal u verleiden om te reflecteren over de relatie tussen mode en gender tijdens 'Fashion Talk'. Centre Ceramique is daarnaast ook de locatie voor het talentontwikkelingsproject, 'Meet the Industry', waar de aanstomende talenten die deelnemen aan het FCF Festival de mogelijkheid hebben om te netwerken met professionals die reeds in de modesector werkzaam zijn.

    Bij het Museum aan het Vrijthof is er een mini expo van het MIJNshop/MIJNcollectie project dat ontwikkeld is in het kader van de Jaar van de Mijnen in Heerlen. Dit project is tot stand gekomen in samenwerking met SCHUNCK* en 100% Heerlen. Daarbij zijn er ook installaties van Lisa Schamlé, Hean Kim, Studio IKKAI en Malou Beemer. 'Fashion Film Night Out' vindt plaats in de Lumiere cinema op 11 Juni en is een vertoning van korte modefilms. Als al dit je zintuigen nog niet prikkelt zijn er nog verschillende exposities 'Designers in Stores' te bezichtigen in inventieve stores zoals PL- Line, Stijl Maastricht, Festen, Noir, Mayfair, Conflict en Le Marias Deux & Koffie.

    Ga voor een volledig overzicht van de deelnemers naar www.fashionclash.nl.
beeldende kunst nieuws
  • 21 mei 2015 Nieuwe Talentmakelaar Stichting Via Zuid
    De Raad van Toezicht van Stichting VIA ZUID heeft Jackie Smeets per 1 juni 2015 benoemd tot talentmakelaar. VIA…
    De Raad van Toezicht van Stichting VIA ZUID heeft Jackie Smeets per 1 juni 2015 benoemd tot talentmakelaar. VIA  ZUID ziet in Jackie Smeets de persoon die in staat is om jong podiumtalent - op gebied van theater, dans en performancekunst - te verbinden met partners binnen én buiten de culturele infrastructuur. Zij wordt daarin ondersteund door Karin van Leeuwen, die onder meer de zakelijke en financieel-organisatorische zaken onder haar hoede neemt.
     
    Met deze aanstelling is de continuïteit gewaarborgd van het vierjarige provinciale pilot-initiatief VIA ZUID, dat in haar ambitie en werkwijze op het gebied van jongtalent-ontwikkeling uniek is in Nederland. 
     
    Jackie Smeets heeft haar sporen in het Limburgse theaterlandschap verdiend. Vanuit haar journalistiek-communicatieve achtergrond is zij ruim een decennium een van de drijvende krachten achter theater- en kunstproducten, die (jonge) makers, publiek, landschap en erfgoed met elkaar verweeft. Haar netwerk strekt zich uit over heel Limburg en ver daarbuiten. Bovendien is ze goed op de hoogte van de landelijke ontwikkelingen op het terrein van top-talentontwikkeling.
     
    Karin van Leeuwen was jarenlang zakelijk directeur van productiehuis het Huis van Bourgondië en daarna actief als adviseur en coach. Op grond van die ervaring is zij de ideale (zakelijke) sparringpartner aan de zijde van de talentmakelaar.
     
    De Raad van Toezicht van VIA ZUID: 
    - Inez Derksen, het Laagland Sittard
    - Marcel 't Sas, Toneelgroep Maastricht
    - Rocco Malherbe, Cultura Nova Heerlen
    - Peggy Olislaegers, Nederlandse Dansdagen Maastricht
    - Leo Swinkels, voorzitter, Toneelacademie Maastricht
    lees meer…
  • 11 mei 2015 Aanmelding Nationale Kunstweek is gestart
    De aanmelding voor deelname aan de Nationale Kunstweek 2015 is gestart! De Nationale Kunstweek vindt dit jaar plaats…
    De aanmelding voor deelname aan de Nationale Kunstweek 2015 is gestart! De Nationale Kunstweek vindt dit jaar plaats van 7 t/m 15 november en het thema is ‘Kunst kan alles’. Haakt u in? Dit jaar wordt de Nationale Kunstweek weer groter en heeft u nog meer mogelijkheden om extra publiciteit voor uw organisatie, uw tentoonstellingen of evenementen te krijgen.

    Veel galerieën, kunstmusea, kunstenaarsverenigingen, kunsttijdschriften, culturele centra, kunstenaars en gemeenten in het hele land tonen tijdens de Kunstweek hun verbintenis met beeldende kunst. U bent van harte uitgenodigd om mee te doen en te profteren van de extra publiciteit en de extra aandacht die de activiteiten tijdens de Kunstweek krijgen.

    Uw affectie voor kunst toont u door het thema-affiche op te hangen en/of de Kunstweek-vlag uit te steken. Alle materialen kunt u gemakkelijk bestellen op  de website. Nieuw is dit jaar het publiciteitspakket, waarmee u uw organisatie, werk of evenement nog opvallender onder de aandacht kunt brengen, bijvoorbeeld via de social media van Stichting Kunstweek en opname in het tijdschrift Kunstoase. Zo staat u tijdens de Kunstweek extra in de schijnwerpers.

    lees meer…
  • 25 maart 2015 FASHIONCLASH Festival 2015 – Gender editie
    FASHIONCLASH is er van overtuigd dat mode als een kunstvorm kansen creëert om controversiële onderwerpen in onze…
    FASHIONCLASH is er van overtuigd dat mode als een kunstvorm kansen creëert om controversiële onderwerpen in onze hedendaagse maatschappij bespreekbaar te maken. Het overkoepelend thema tijdens het FCF Festival 2015 is 'Gender'. Dit thema geeft het campagne en duidelijke richting en fungeert als bindingsmiddel voor het hele festival. Het is voornamelijk zichtbaar in de verschillende exposities (verspreid over diverse locaties in Maastricht) en de diverse performances tijdens het festival.
     
    Het concept gender verwijst naar de socioculturele mechanismen die aan de grondslag liggen van de handelingen die 'eigen' zijn aan onze biologische seks. De laatste maanden hebben we in de modewereld reeds kunnen vaststellen dat vele ontwerpers zoals Vivienne Westwood, Dries van Noten en Givenchy besloten hebben om de gender stereotypes die diep geworteld zitten in traditie te doorbreken. Bijvoorbeeld het tonen van een rok voor de man of het toenemende belang van unisex kleding. Zou deze evolutie de hardnekkige gender categorisatie in de retailsector kunnen ondermijnen? Selfridges blijft alvast niet bij de pakken zitten. Door een nieuwe pop-up store in het leven te roepen die genderloze kleding verkoopt zijn ze een van de koplopers voor deze hedendaagse trend.
     
    FASHIONCLASH FESTIVAL 2015 nodigt u graag uit om de diversiteit van de mensheid te vieren. We zijn de mening aangedaan dat kleding een extensie is van het eigen zelf, de eigen persoonlijke identiteit. Een autonome identiteit is immers het recht van ieder mens. Mode bied in dit opzicht een ongekende vrijheid. Iedereen is vrij om zijn eigen kleding te kiezen. Mode kan evenzeer ook aanzetten tot sensibilisering, het aanvaarden van degenen die 'afwijken' van de norm. Verschillende ontwerpers en kunstenaars zullen hun visie omtrent GENDER tentoonstellen tijdens de FASHIONCLASH Festival exposities.
     
    FASHIONCLASH Festival is, zoals de naam al zegt, een ‘clash’ met mode als uitgangspunt. ‘Clash’ staat voor een ontmoeting van talent, culturen, disciplines en publiek rondom het gegeven ‘mode’. Met zijn modeshows, exposities, performances en interdisciplinaire samenwerkingen tussen modeontwerpers en theatermakers, choreografen en andere kunstenaars neemt FASHIONCLASH een unieke positie in het internationale mode discour. FASHIONCLASH Festival biedt een podium aan meer dan 150 veelbelovende talenten uit binnen- en buitenland en is een unieke gelegenheid om talent te ontdekken en om geïnspireerd te raken door de kunst van mode

    Save the date!
    FASHIONCLASH Festival Programma op locatie in de SAMdecorfabriek 12 t/m 14 juni.
    Programma met Modeshows, Expositie, designer Market, Clash Project, Theatrale ontmoetingen en Awards.
    FASHIONCLASH Side Program: flankerend programma verspreid over diverse locaties in de stad 11 t/m 14 juni.
     
    lees meer…
prikbord
Op het prikbord van de discipline beeldende kunst worden oproepen geplaatst die relevant zijn voor Limburgse beeldend kunstenaars, zoals wedstrijden en opdrachten voor kunstwerken in de openbare ruimte. Ook andere projecten waarvoor kunstenaars worden gezocht, kunnen worden geplaatst. Mail uw prikbordbericht naar mfrencken@hklimburg.nl.
10-03-2015 10:58,

Kunstenaars gezocht voor KunstPlein OLV

Op 29 en 30 augustus a.s. vindt KunstPlein OLV plaats op het Onze Lieve Vrouweplein in Maastricht. Graag… Op 29 en 30 augustus a.s. vindt KunstPlein OLV plaats op het Onze Lieve Vrouweplein in Maastricht. Graag roepen wij professioneel werkende kunstenaars op zich hiervoor in te schrijven! Dit kan nog steeds.

Voor alle benodigde informatie verwijzen we naar onze website: www.kunstpleinolv.nl. Ook is het mogelijk ons te mailen via info@kunstpleinolv.nl

Gezien de reeds binnenkomende aanmeldingen belooft het weer een fantastisch weekend te worden! 
COOKIES
Deze website maakt gebruik van cookies, in verband met de werking van social media en Google Analytics.
Zo kunnen wij de site steeds verder verbeteren. Er worden geen persoonlijke gegevens opgeslagen.

Wilt u cookies toestaan?